Kurs 3ds Max

Konfiguracja programu 3ds Max

3ds Max to jeden z najpopularniejszych programów do projektowania i animacji 3D. Jest wykorzystywany w wielu branżach, takich jak gry wideo, film, produkcja i architektura. Na początku może onieśmielać, ale w rzeczywistości jest bardzo łatwy do skonfigurowania. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak korzystać z tego programu, postępuj zgodnie z poniższym przewodnikiem, a błyskawicznie zaczniesz projektować swój następny projekt!

Pierwszym krokiem do skonfigurowania programu 3ds Max jest jego instalacja. Na szczęście jest to bardzo prosty proces. Aby zainstalować program, potrzebujesz około 12 gigabajtów wolnego miejsca na swoim komputerze. Następnie należy otworzyć plik .exe i postępować zgodnie z instrukcjami instalacyjnymi wyświetlanymi na ekranie.

Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić, jest otwarcie programu 3ds Max. Pojawią się cztery okna: panel poleceń, okno renderowania, rzutnia i okno główne.

Po otwarciu programu 3ds Max nadszedł czas na dostosowanie przestrzeni roboczej! Kliknij Okno > Obszar roboczy > [nazwa folderu] w górnym menu i wybierz istniejący obszar roboczy lub utwórz nowy, klikając Nowy obszar roboczy.

Możesz dostosować swój obszar roboczy, klikając dowolne z czterech okien, które są aktualnie otwarte. Na przykład, jeśli chcesz uzyskać dostęp do Panelu poleceń, kliknij go i przeciągnij tak, aby znajdował się bliżej miejsca pracy. Można również poruszać się po każdym z okien i zmieniać jego rozmiar, umieszczając kursor myszy na dowolnej z ich krawędzi i przeciągając je.

Tworzenie prostych modeli 3D w programie 3ds Max

Po pierwsze, otwórzmy 3DS Maxa. Program można znaleźć, wpisując "3dsmax" na pasku wyszukiwania w menu start lub wybierając "Start > Wszystkie programy > Autodesk > Autodesk Maya 2016 - English > 3ds Max 2016 (64-bit)".

Po otwarciu się programu na ekranie kliknij "Plik" w lewym górnym rogu ekranu, a następnie kliknij "Nowy" w menu rozwijanym. Otworzy się okno dialogowe, w którym możemy dostosować typ pliku, jaki chcemy utworzyć. Na razie wystarczy wybrać "Model 3D".

Zostanie wyświetlone nowe okno z dwoma panelami, w których będziemy tworzyć nasz model. Aby rozpocząć tworzenie naszego modelu 3D od podstaw, musimy najpierw kliknąć lewy panel. Spowoduje to otwarcie pustego obszaru roboczego, w którym będziemy mogli umieszczać obiekty tworzące nasz model.

Renderowanie scen i modeli 3D w programie 3ds Max

Podczas renderowania sceny w programie 3ds Max należy wykonać następujące czynności:

  • Zaimportować model 3D.
  • Ustawić model w żądanym położeniu.
  • Przeskalować model, aby dopasować go do żądanej perspektywy.

Po ustawieniu i przeskalowaniu modelu można przystąpić do dodawania do niego tekstur i materiałów!

modeling

Korzystanie z narzędzi do edycji modeli 3D w programie 3ds Max

Przesunięcie narzędzia
Shift" jest skrótem klawiaturowym narzędzia do zaznaczania. Do zaznaczania obiektów można również używać lewego przycisku myszy. Klawisz ten jest najbardziej przydatny, gdy chcesz zaznaczyć więcej niż jeden obiekt naraz.

  • Aby użyć skrótu Shift, przytrzymaj Shift na klawiaturze, a następnie kliknij obiekt lewym przyciskiem myszy lub naciśnij A na klawiaturze. Skrót Shift+A umożliwi zaznaczenie wszystkich obiektów sceny 3D znajdujących się w bieżącym widoku.
  • Przytrzymaj ponownie klawisz Shift i kliknij inny obiekt, aby dodać go do grupy wybranych obiektów.
  • Jeśli chcesz wprowadzić zmiany w jednym z zaznaczonych obiektów, kliknij go z wciśniętym klawiszem Ctrl+kliknięcie (Cmd+kliknięcie), co spowoduje odznaczenie go i będzie można go edytować oddzielnie od innych zaznaczonych obiektów.

Narzędzie do obracania
Narzędzie Obrót obraca obiekty i edytuje ich punkt obrotu. Można go użyć do zmiany orientacji obiektu bez wpływu na jego rozmiar. Można również obracać grupy obiektów, ale wszystkie one będą obracane razem.

Skalowanie
Skalowanie to prosty proces, który można wykonać, zaznaczając obiekt, a następnie naciskając klawisz "S" na klawiaturze.

Spowoduje to przekształcenie zaznaczonego obiektu w pole wyboru, które można przesuwać w celu zmiany rozmiaru.

Jeśli chcesz przeskalować obiekt na większy lub mniejszy, naciśnij strzałkę w górę lub w dół na klawiaturze.

Narzędzie do zaznaczania
Narzędzie zaznaczania jest najbardziej podstawowym narzędziem w arsenale użytkownika. Służy ono do zaznaczania, przesuwania i skalowania obiektów. Najpierw należy użyć tego narzędzia do zaznaczenia obiektu, a następnie można go przenieść, przytrzymując lewy przycisk myszy na zaznaczonym obiekcie i przeciągając go w nowe miejsce.

Aby przeskalować obiekt, należy go kliknąć, przytrzymać lewy przycisk myszy i przeciągnąć kursor od siebie lub do siebie. Jeśli przeciągniesz kursor w swoją stronę, obiekt zmniejszy się, a jeśli przeciągniesz kursor od siebie, powiększy się.

Efekty specjalne w 3ds Max

Jedną z technik, które można wykorzystać w programie 3DS Max, jest tworzenie tanich efektów specjalnych.

Pierwszym krokiem jest wciśnięcie zakładki "Utwórz", a następnie wybranie opcji "Geometria". Następnie utwórz cylinder o długości około czterech metrów i szerokości dwóch metrów. Następnie weź cylinder i ustaw go tak, aby był skierowany do góry pod kątem 45 stopni od podłoża. Następnie powiel ten cylinder trzykrotnie, tak aby w sumie było ich cztery. Następnie ustaw wszystkie cztery cylindry w taki sposób, aby utworzyły kształt kwadratu i stykały się ze sobą.

Światło i cienie w 3ds Max

W programie 3ds Max można stosować wiele różnych efektów oświetlenia i cieni. Niektóre z nich to cienie punktowe, cienie projektora, cienie światła kierunkowego oraz mapy cieni.

Cienie punktowe
Cienie punktowe są tworzone przez umieszczenie obiektu świetlnego przed obiektem w celu rzucenia niewielkiego cienia na płaszczyznę podłoża. Aby utworzyć ten efekt, potrzebne są co najmniej dwa obiekty: jeden dla kształtu cienia i jeden dla światła. Pierwszym krokiem jest utworzenie quada lub pudełka dla kształtu obiektu z materiałem alfa, aby ukryć jego zawartość. Aby to zrobić, wybierz polecenie Edit Mesh>Add Quads from Selected Objects

Następnie przenieś swój kształt w miejsce, w którym ma się znaleźć na płaszczyźnie podłoża, i przeskaluj go do rozmiaru obiektu, który będzie rzucał cień. Pamiętaj, że powinien on być mniejszy niż źródło światła, ponieważ światła punktowe mają ograniczony zasięg i nie mogą rzutować poza swoją odległość od obserwatora. Ustaw go jak najbliżej, nie zachodząc na żadną ze stron obiektu rzucającego światło (kuli).

Na koniec kliknij prawym przyciskiem myszy obiekt rzucający światło i przejdź do zakładki Właściwości obiektu>Światła > Ustawienia ogólne, gdzie w menu rozwijanym Typ źródła światła domyślnie znajduje się opcja Światło punktowe. Wybierz opcję Światło punktowe, a następnie kliknij przycisk OK. Teraz na płaszczyźnie podłoża powinno znajdować się zarówno źródło światła, jak i ciemne miejsce, w którym pojawi się rzutowany cień.

Komentarze do wpisu